کد مطلب:214955 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:239

موقعیت اجتماعی فرزندان
فرزندان تا وقتی به بلوغ شرعی، عقلی و اجتماعی دست نیافته اند، به مراقبت والدین و هدایت آنها نیاز دارند.

فراهم ساختن زمینه مساعد برای دستیابی فرزندان به جایگاه اجتماعی مناسب، بخشی از وظایف والدین در برابر فرزندان است. آنها باید، برای رسیدن به این هدف، فرزندشان را در انتخاب شغل مناسب یاری دهند. چه بسیار فرزندانی كه براثر بی توجهی والدین به مشاغل پست و منفی تن داده اند و به خاطر محروم بودن از راهنماییهای سودمند والدین از موقعیتهای ارزشمند و شایسته اجتماعی محروم شدند، سرانجامشان به رذالت و پستی گرایید و مایه ننگ و خواری والدین گردیدند. امام كاظم (ع) فرمود:

شخصی [با فرزندش] خدمت رسول خدا(ص) آمد و گفت: ای رسول خدا، حق این فرزند بر من كدام است؟

حضرت فرمود: نام نیكو برایش انتخاب كن، او را ادب بیاموز و در موقعیتی نیك قرار ده.[جایگاه اجتماعی مناسب برایش فراهم ساز] [1] .

در حدیث دیگری می فرماید: شخصی همراه فرزندش خدمت پیامبر (ص) رسید و گفت: یا رسول الله، من به فرزندم نوشتن آموختم، او را به چه كاری گمارم؟

حضرت فرمود: او را به كاری كه خشنودی خداوند در آن است بگمار و از پنج شغل بازدار: سیائی، صائغی، قصابی، حناطی و نحاسی.

مرد پرسید: سیاء كیست؟

فرمود: كسی كه كفن می فروشد و برای امتم آرزوی مرگ می كند. همانا نوزاد امت من، نزد من از آنچه خورشید بر آن می تابد، محبوب تر است. صائغ كسی است كه درپی زیان [2] امت من است؛ قصاب ذبح می كند تا آنكه رحمت از قلبش می رود؛ حناط كسی است كه غذا را احتكار می كند، همانا اگر خداوند محتكر را در حال دزدی مشاهده كند، بهتر است از اینكه او را چهل روز در حال احتكار ببیند؛ اما نحاس [برده فروش] جبرئیل نزدم آمد و فرمود:

ای محمد، بدترین امت كسانی اند كه مردم را می فروشند.


[1] در نسخه تهذيب و استبصار «دين » امتي ذكر شده. (تهذيب، ج 6، ص 362 واستبصار، ج 3، ص 96).

[2] مسند امام كاظم (ع)، ج 2، ص 391.